Sacajawea - Ann Lee Waldo

Plaats hier titels en schrijvers van boeken over Sjamanisme, spiritualiteit en paranormale zaken.
Plaats reactie
Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Sacajawea - Ann Lee Waldo

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 28-08-2011 11:51

Afbeelding

Het op ware gebeurtenissen gebaseerde levensverhaal van de Indiaanse Sacajawea is het ontroerende verhaal van een vrouw die een boeiend en avontuurlijk leven leidde tussen twee werelden en het symbool werd van een stervend volk en van een nieuwe natie. Sacajawea is het verhaal van een vrouw die tijdens haar leven al een legende was.
Sacajawea wordt op heel jonge leeftijd door leden van een andere stam ontvoerd en gevangen gehouden.
Maar als Shoshonisquaw is zij van weinig waarde voor de Minnetares Indianen en wordt verkwanseld aan de Frans-Canadese handelaar Charbonneau, die te midden van de Indianenstammen een ruw bestaan leidt.
Wanneer Charbonneau gevraagd wordt als gids en tolk een blanke expeditie te begeleiden, neemt hij Sacajawea mee als zijn vrouw.
Onder leiding van de kapiteins Merriwether Lewis en William Clark maakt het gezelschap in 1804 een historische tocht dwars door Amerika.
Omgeven door vijandige Indianenstammen en een onherbergzame natuur groeien de spanningen.
Vooral de zwangere Sacajawea is de oorzaak van menige hoog oplopende ruzie en jaloezie, maar steeds weet zij door haar krachtige en jonge persoonlijkheid de expeditie te behoeden voor onderlinge verdeeldheid.
Tussen haar en William Clark ontstaat een hechte band.
Zij is echter verplicht bij Charbonneau te blijven, ook als hij zich na de terugtocht in het blanke St.Louis vestigt.
Wanneer de vernederingen haar teveel worden, ontvlucht Sacajawea haar man.
Zij zwerft tijden over de prairie en is meer dood dan levend als ze door een Comanche Indiaan van de hongerdood wordt gered.
Met veel pijn en moeite wordt ze in zijn stam opgenomen en later trouwen ze.
Een gelukkig leven lijkt haar eindelijk beschoren.
Maar als de blanken langzaam maar zeker opdringen en de Indianen haar als buitenstaander uitstoten, is ze na de dood van haar man gedwongen opnieuw te vluchten. Weer zwerft Sacajawea rond.
Zal de tragiek in haar leven nog plaatsmaken voor geluk?

Ann Lee Waldo
Sacajawea
Uitgeverij Elsevier
ISBN 9780380842933
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 18-09-2011 21:24

Ik had het boek gisteren weer in handen toen ik aan het inpakken was voor de verhuizing.
Het kriebelde om hem weer te gaan lezen, zoveel ontroering, een lach en een traan bij het lezen van het waar gebeurde verhaal over deze bijzondere vrouw.
Het eerste boek dat ik weer ga lezen als ik gesettled ben.

Cikala
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 19-09-2011 13:04

Inderdaad zo mooi.Dit boek is naar mijn gekomen met een rede,toen ik dit boek las.....vielen er vele puzeel stukken als een groot geheel.Lezen en niet kunnen stoppen,zelfs niet voor een kop thee.Ha ga je het naar je verhuizing nogmaals lezen Cikala.....dan bezie je het verhaal op een anderen manier.Met emtotie,s.Mijn tweede keer dat ik het boek las......huilen rivieren vol.De derde keer toen ik het las.....was weer anders,ik heb erom gelachen was voor mijn een teken van Los-Laten.En verder gaan.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 23-11-2011 20:10

Ik heb hem tussen de andere boeken uitgepakt en ben er weer aan begonnen. En hele andere details vallen mij op. En inderdaad kost het moeite om hem weg te leggen.

Cikala
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Plaats reactie

Terug naar “Boeken”