Sjamaans zielenwerk.

Lees hier over sjamanistische rituelen zoals zweethut ritueel,reinigingsritueel etc.
Plaats reactie
Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Sjamaans zielenwerk.

Bericht door Ainila Heca Wiya » 30-09-2011 12:36

Afbeelding

Sjamaans zielenwerk.

Een van de grondprincipes van het sjamanisme berust op de aanname, dat een deel van een menselijke ziel zich na een traumatische ervaring kan losmaken en in een andere dimensionale wereld vlucht. Het kan hier gebeuren dat dit deel verdwaalt op deze weg of dat het zich gaat verstoppen. Als een deel van onze ziel echter is verdwenen zijn we niet meer ‘heel’ en staan we opeens open voor ziektes en aandoeningen.

Dit klinkt heel erg sciencefictionachtig, maar in een iets andere vorm is dit ook in de psychologie geen onbekend fenomeen. Hier spreek men van meervoudige persoonlijkheden. Het principe baseert op het idee, dat de ziel na een trauma een sterkere persoonlijkheid creëert. Als dit het geval is, kan het dan niet mogelijk zijn dat bij sommige mensen een deel van de ziel, dat met het trauma is verbonden, zich losmaakt en in een andere wereld vlucht?

Een mogelijkheid om dit verloren deel van de ziel terug te halen is door middel van gezang/nurieén. Een zielsdeel kan ‘naar huis’ gezongen worden. Dit wordt met behulp van een sjamanen lied gedaan, dat de sjamaan door de geesthelpers geleerd was. Het lied trekt de ziel aan. Het biedt een soort van energiepad dat het zielsdeel kan bewandelen. Het spreekt onder meer van liefde, warmte, erkenning van de pijn en behoeftes, en van thuis, de plaats waar het van nu af aan veilig is en waar men er op wacht.

Soms is het vermiste deel zo erg verloren, dat een lied niet genoeg is. Of het is nog zo erg getekend door het trauma, dat een lied eenvoudig niet sterk genoeg is. In dit geval is het de taak van de sjamaan om dit verloren gegane deel in de ander dimensionale werelden te gaan zoeken om het weer met de ziel te herenigen. Om dit te doen moet een sjamaan in de kunst van het sjamaanse reizen geoefend zijn, omdat het deel nog in een toestand van nood bevindt en misschien helemaal niet meer terug wil keren. Al zijn kennis en ervaring is dan nodig om het deel van de voordelen van een terugkeer te overtuigen.

Als het verloren deel uiteindelijk weer is verenigd met de persoon, kan het nog 3 dagen tot 2 weken duren voordat het weer volledig in het lichaam is geïntegreerd. Tijdens deze periode heeft de persoon ondersteuning en hulp nodig.
Ook het gereïntegreerde zielsdeel heeft nu liefde en aandacht van de persoon nodig. Het moet zich welkom voelen in het lichaam om daar te kunnen blijven. Het kan dan ook te allen tijde besluiten om weer te vertrekken als de aanvankelijke situatie niet verbeterd.

Het welkom heten van het teruggehaalde zielsdeel wordt oorspronkelijk door de sjamaan ten tijde van de reïntegratie in het lichaam gehouden. Dit gebeurt meestal in de vorm van gezang/neuriën. Het verdere moet door de persoon zelf gedaan worden, die is er voor verantwoordelijk dat het zielsdeel zich weer thuis voelt. De persoon staat er echter niet alleen voor, de sjamaan zal de volgende dagen en weken met raad en daad klaar staan.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Fabiola
Berichten: 60
Lid geworden op: 28-08-2011 22:24

Bericht door Fabiola » 01-10-2011 10:17

Klinkt best heftig zoiets...
Zeker als iemand zo getraumatiseerd is?
Als sjamaan moet je dan zo ongeveer ook therapeut zijn?

Groetjes Fabiola

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 01-10-2011 10:19

Ja zo kan je het zien Fabiola ik ben bemiddelaar van de ziel.Je kan er meerdere namen aan geven,laten wij het simpel houden.Dan is de drempel voor vele niet zo groot.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Fabiola
Berichten: 60
Lid geworden op: 28-08-2011 22:24

Bericht door Fabiola » 01-10-2011 13:23

Ik denk dat het alles behalve simpel is...
Maar wel dat het mooi is als je op zo'n manier weer stukjes van jezelf bij elkaar kunt krijgen.
Dat is voor jou als sjamaan hard werken, maar heel mooi en waardevol als je iemand op zo'n manier weer "compleet" kan maken.
En voor niemand zou de drempel als hoog ervaren moeten worden, want wie wil nou niet zichzelf weer (her) vinden?
En als je een goede sjamaan hebt die goed weet waar ze mee bezig is (en daar ben jij er 1 van), dan zijn er geen drempels nodig om over te stappen.

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 01-10-2011 13:51

Je schrijft het zelf al fabiola....dat is het hem nu er zijn zoveel mensen die zich zelf niet willen kennen.Die angstig zijn om zich zelf te zien.Het brengt meestal een heel verwerking proces met zich mee,halen en brengen.Zodat alles weer in harmonie gaat komen.Ik genees niet,ik herstel de harmonie van lichaam,geest en ziel.Diegene die geneest dat ben je opdat moment zelf.Ik wakker de energie aan die opdat moment nodig is,dat gaat zich nestellen in de geest (ons denk werk),daar zal de ziel opdat moment op reageren en gaat herstellen.Simpel voor mijn wel,ook voor jou.Voor anderen zal dat waarschijnlijk toch die trempel zijn omdat ze niet de anderen wereld wilen zien.De niet allerdaagse werkelijkheid willen zei niet ervaren.Ik leer dat heel simpel.Kan jij de stroom zien die uit jou stopcontact komt?Wel voelen.Iedereen kan het voelen steek je vinger er maar in.Nu dat met als ik alles in werking zet ook in energién.Dat gaat eerst vooraf met verwerking voor het herstellen kan.Dat is de uitdaging van herboren worden.Dankje voor jou vertrouwen ,als in mijn sjamaan zijn.Mijn respect lief mens voor jou eenheid.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Plaats reactie

Terug naar “Sjamanistische rituelen”