RESPECT ALLEEN IS NIET VOLDOENDE.

De wetenschap heeft aangetoond hoe de wereld is ontstaan. Hier op de manier waarop Indianen met deze gedachten omgaan.
Plaats reactie
Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

RESPECT ALLEEN IS NIET VOLDOENDE.

Bericht door Ainila Heca Wiya » 13-09-2011 14:12

Afbeelding
Sjamanistische methoden vragen om ontspannen en discipline met concentratie en vastberadenheid.In het tegenwoordige sjamanisme,evenals in de meeste stamculturen,is het gebruikelijk om met behulp van monotoon trommelgeluid een andere bewustzijnstoestand te bereiken.Deze klassieke en drugsvrije methode is opmerkelijk veilig:als de deelnemers hun concentratie en disipline niet handhaven,keren ze gewoon terug naar de normale bewustzijnstoestand.

De klassieken sjamanistische methoden werken bovendien verrassend snel,met als resultaat dat de meeste mensen en enkele uren ervaringen kunnen krijgen die anders vele jaren van stille meditatie,gebed of chanten vergen.Alleen al om deze reden is het sjamanisme idiaal voor de drukke leven van tegenwoordigemens,zoals het ook zeer geschikt was voor bijvoorbeeld de Inuk(Eskimo)die dagelijks een langdurige strijd om het bestaan moest voeren,maar die zijn avonturen besteden aan sjamanisme.

Een ander factor in de terugkeer van het sjamanisme is de recente ontwikkeling van holistische geneeswijzen waarin actief gebruikt gemaakt wordt van het denken om genezing te bevorderen en in stand te houden.Veel op NEW-AGE gerichte praktijken op dit gebied ontdekken,na eigen experimenten,methoden die in oorspronkelijke stammen en bevolkingsgroepen wijd en zijd bekend waren.

Het sjamanisme is een systeem dat veel van deze oeroude kennis belichaamt en het krijgt steeds meer aandacht van mensen die naar nieuwe oplossingen zoeken voor gezondheidsproblemen.Speciale texnieken die in het sjamanisme reeds lang in gebruik zijn,zoals veranderingen van bewustzijn,omgaan met stress,visualisatie,positief denken en het benutten van ongebruikelijke informatiebronnen,vinden tegenwoordig in de holistische gezondheidszorg een ruime toepassing.

Een andere belangrijke reden dat het sjamanisme tegenwoordig zo aanspreekt,is de spirituele ecologie.
In deze tijd met zijn wereldomvattende milieucrisis biedt het sjamanisme iets dat in de antropocentrische(Religies)in hoge mate ontbreekt:de eerbied voor en een spirituele communicatie met de andere levende wezens op Aarde en met de planeet zelf.In het sjamanisme is dat niet slechts een zaak van natuurverering,maar gaat het om een spirituele communicatie in twee richtingen die de verbinding die onze voorouders hadden,maar die wij verloren hebben,met de ontzagwekkende spirituele krachten en schoonheid van onze Aarde weer herstelt.Mircea Eliade,de eminente onderzoeker van het sjamanisme en vergelijkende godsdienstwetendschappen,wijst erop dat sjamanen de laatste mensen zijn die met dieren kunnen praten.Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat het ook de laatsten zijn die kunnen praten met de Natuur-Planten,rivieren,lucht en stenen.
Respect alleen is niet voldoende,Wij dienen intiem net als onze voorouders liefdevol te communiceren met onze familie"s.Zoals de Shoshone het zou zeggen,en niet allen met mensen te praten..ook met dieren,planten en alle aspecten van onze leefomgeving,zoals de grond,de stenen,en het Water.Vanuit het gezichtpunt van een sjamaan is onze omgeving niet ons (MILIEU) het is onze FAMILIE.Hoe bewust ben jij hiervan?Vertel ik hoor het graag.
Van Ziel tot Ziel,
Ainila
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 28-10-2011 01:45

Ik ben me hier ook heel goed bewust van, maar ja.....ik stam ook af van de Shoshone...
Maar ook mijn kinderen breng ik het bij. In simpele dingen hoor...geen papier op de grond en niet zomaar takken of bladeren van een boom trekken.
Mijn jongens zijn vijf, maar kunnen haarfijn uit de doeken doen dat bomen ons zuurstof leveren en dat de buizerd in loofbomen leeft en de uil in naaldbomen.
Of ze daadwerkelijk beseffen dat het familie is, dat denk ik niet, maar daarvoor kennen ze het begrip familie nog niet goed genoeg.

Cikala
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 03-09-2012 00:36

Naarmate jou kereltjes groter worden zal dit alles wel duidelijk worden zoals ik jou ken.... :lol:
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 03-09-2012 07:59

Hahahaha, ja dat weet ik wel zeker!
We zijn nu de kinderkamers aan het doen en Jan krijgt dino's (vriendelijke) in zijn groene kamer.
En Nik krijgt indianen op zijn blauwe kamer.
Beide erg spiritueel en heel gevoelig, maar Jan is wat meer nuchter hierin.
Nik noemen we ons kleine sjamaantje.

Cikala
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Manitutanka
Berichten: 482
Lid geworden op: 04-06-2012 09:41

Bericht door Manitutanka » 03-09-2012 14:22

het zit er al vroeg in, ik ken dat van mezelf
Mijn moeder heeft foto's van toen ik rond de 7 jaar ben en speel ik met mijn broer aan de grote tafel en we spelen cowboy en indianen
ik had tipi's en indianen en paarden en mijn broer een blokhut met cowboys en paarden en hekken en zo grappig het het zat er al vroeg in
Lieve groet Anneke

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 03-09-2012 21:01

Jaa mooi is dat ,dat onze kinderen zoals wij vroeger het in zich hebben.Zo zijn er wel is dingen die ik nu zie van mijn meiden dat er bij mijn weer dingen omhoog komen.....hu zo deed ik dat vroeger ook.

HIHI NIk sjamaantje....hoe kom je erbij.Ja en toch kan dan Nik weer van Jan leren toch stevig met die voeten aan de grond te blijven.Ze vullen elkaar indeze zo sterk aan.Heerlijke kereltjes.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Plaats reactie

Terug naar “De Oerreligie”