Uitleg GBT-SBT.



Plaats reactie
Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Uitleg GBT-SBT.

Bericht door Ainila Heca Wiya » 30-09-2011 13:19

Afbeelding
Even een korte uitleg over mijn schrijven en ervaring.

GBT=gewone bewustzijnstoestand.
SBT=Sjamanistische bewustzijnstoestand. Deze twee bewustzijnstoestanden vormen de sleutel tot het begrijpen van wat ik schrijf. De gewone werkelijkheid en de niet-gewone werkelijkheid.

Het verschil tussen deze bewustzijnstoestanden kan misschien verduidelijkt worden aan de hand van dieren. Draken, griffioenen en andere dieren, die wij in de GBT mytisch zouden noemen, bestaan echt in de SBT. Het idee dat deze dieren Mythisch zijn, is in het leven in de GBT-ervaringen.

"FANTASIE" kan beschouwd worden als een woord dat iemand in de GBT toepast op ervaringen in de SBT. Omgekeerd kan iemand in de SBT de ervaringen in de GBT beschouwen als illusoir in de SBT termen. Beiden zijn gezien vanuit hun eigen bewustzijnstoestand en zijn gelijk.

Het observeren van de eigen zintuigen is de basis voor een emporische definitie van de werkelijkheid:er is nog nooit iemand geweest, zelfs niet in de wetenschappen van de gewone werkelijkheid ,die onomstotelijk bewezen heeft dat er slechts één geldige bewustzijntoestand voor rechtstreekse waarneming bestaat.

De gewone werkelijkheid is de mythe van de SBT en niet-gewone werkelijkheid is de mythe van de GBT. Het is uiterst moeilijk om een niet bevooroordeelde uitspraak te doen over de geldigheid van ervaringen in de andere bewustzijntoestand.

Op een bepaalde manier leert een sjamaan in de SBT hoe hij van gedaante kan veranderen, zoals in het volgende geval (zie hieronder mijn ervaring). Merk op hoe Ik midden in een tradicale gedaanteverandering bewust ben van het bestaan van de gewone werkelijkheid > GBT. Het komt in het sjamanistisch werk vaak voor dat een klein deel van je bewustzijn in de GBT blijft om met de gewone werkelijkheid in contact te blijven, zodat er een soort brug blijft bestaan die het gemakkelijker maakt om naar de GBT terug te keren.


Ervaring:
In trance liggend op mijn bed.
Ik ging door een open plek in een bos, die ik me herinner van toen ik jong was. Toen ik er door heen ging, was ik me ervan bewust hoe klein ik was, hoe alles veel groter was dan ik zelf. Het leek alsof ik in een tunnel zat. Ik was me bewust van geluiden, van geuren, van het bos en van mijn lengte.
Ik ging een grot binnen, die was niet erg diep. Ik ging liggen en plotseling loste ik op. Ik veranderde in water dat in de scheuren van de wanden liep. Ik was mij ondertussen ook heel goed bewust van de geluiden om mij heen in de anderen slaapkamers. Ik bevond mijn dus tijdens deze trance in twee werklijkheden. Daarna kwam ik op de zelfde manier weer terug in de GBT.


Tenslotte wil ik vermelden ik schrijf bij de term sjamaan als HIJ. Dit kan zowel een HIJ maar ook een ZIJ zijn. Ik gebruik in mijn schrijven een HIJ.

Heb je jezelf ooit van deze trance reizen mee gemaakt, dan hoor ik dit graag. Elke reis heeft een boodschap!!
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 01-10-2011 00:07

Jazeker....
In een meditatie transformeren naar een vogel en gaan vliegen. Over bergen, bossen, langs dorpen, over de rivier en dan in de rivier zien wat voor een vogel je bent.
Heerlijk om dat zo nu en dan te doen.
En dan te reizen met een doel...in dit geval kennismaking met mijn totemdier en de plek te vinden waar mijn gids verblijft.....

Cikala
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Plaats reactie

Terug naar “Uitleg Sjamanisme”