21 december 2012

Wat hebben de Mayas allemaal voorspeld...
Plaats reactie
Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

21 december 2012

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 02-10-2011 10:51

Ze stelden dat de tijd zich om de 52 jaar herhaalde. De periode van 52 rondes van de HAAB noemt men het Kalenderwiel.
Ze vierden nieuwjaar op de eerste dag van de HAAB. De goden (dag- en getaldragers) van deze dag bepaalden de sfeer van het komende jaar. Dit waren dus de dragers van de dag, de dragers van de getallen en de goden van de UINAL.

De Lange Telling.
De Lange Telling is waarschijnlijk de meest bekende kalender van de Maya’s. Het is namelijk die kalender die eindigt op 21 december 2012. Als een absolute tijdslijn telt hij het aantal dagen sinds de laatste schepping van de huidige wereld. Volgens de Maya’s begon die schepping op 11 augustus 3114 voor Christus.
De Lange Telling is ook opgebouwd uit dagen (KIN). Er waren maanden (UINAL) van 20 dagen en jaren (TUN) van 18 maanden. Het is gemakkelijk om de TUN te verwarren met de HAAB, maar onthoud goed dat een 1 TUN 360 dagen is, en een ronde van de HAAB 365 dagen in beslag neemt. Met uitzondering van de TUN worden alle bovenliggende cycli in perioden van 20 onderverdeeld. Zo gaan er 20 TUNs in 1 KATUN (7200 dagen) en 20 KATUNs in 1 BAKTUN (144000 dagen).

De Lange Telling stelde de priesters in staat om het verre verleden en de vage toekomst te bekijken. Men geloofde dat een gebeurtenis van –pakweg- 12 AHAU zich ook op de volgende 12 AHAU zou voltrekken. Men voorspelde dus de toekomst op basis van het verleden.
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 04-10-2011 19:19

HU was dit op bassis van het verleden?dat wist ik niet.Is mijn wel bekent dat het sterren mensen waren (Astrologen)Dit verrast mijn uit het verleden,hebben ze daar ook een uitleg over?Ikke aagie :oops:
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Plaats reactie

Terug naar “Mayas”