Kalender van de maya priesters

Wat hebben de Mayas allemaal voorspeld...
Plaats reactie
Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Kalender van de maya priesters

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 02-10-2011 10:48

De Maya-maanden worden repetitief gebruikt. We kunnen uit ondervinding zeggen dat iedere maand verschillend is. Zo hadden de Maya’s ook goden voor de 18 UINALs in de HAAB. Deze goden gaven een extra diepgang aan de goddelijke lading van de dagen van de UINAL.
De godenn van de UINALs zijn:
1. POP: Jaguargod, voorgesteld door een geweefd patroon.
2. UO: Ook een jaguargod. Hij reist door de onderwereld.
3. ZIP: Jachtgod.
4. ZOTZ: Vleermuizgod, verbonden met de regengoden.
5. TZEC: Jonge god die verbonden is met CAN, de luchtgod.
6. XUL: God van de ondergaande zon.
7. YAX KIN: God van de opkomende zon en altijd aanwezige zon. Ook verantwoordelijk voor droogte.
8. MOL: Watergod. God van het verzamelen of verkrijgen.
9. CHEN: Maangod.
10. YAX: God van de nieuwe en groeiende zaken.
11. ZAC: Witte sterrengod.
12. CEH: God van de jacht.
13. MAC: God van het afwerken die samenwerkt met de regen- en windgod.
14. KAN KIN: God van de gele zon.
15. MOAN: Vogelgod. Heeft verbanden met de watergoden.
16. PAX: God van de opkomende zon en de regen.
17: KAYAB: Maangod.
18: CUMKÚ: Graangod, is verbonden met de watergod.
UAYEB: 5 dagen buiten de reeks.

In tegenstelling tot de TZOLKIN was de HAAB geen gemeengoed. De kennis van deze kalender was voorbehouden aan de AH-KIN, de priesters. Het waren de priesters die de kalenders door middel van observeren, filosoferen en berekenen verder perfectioneerden.
De HAAB bevat 365 dagen en lijkt eigenlijk meer op ons jaarsysteem dan de TZOLKIN. Hij bevat 18 UINALs van 20 KINs. In meer gangbare taal: 1 HAAB-jaar bestaat uit 18 maanden van 20 dagen. 18 keer 20 is 360, dus er bleven 5 onbestemde dagen over. Men noemde deze onheilspellende dagen UAYEB. Voor de Maya’s waren dit dagen waarin men allerlei onvoorspelbare zaken kon verwachten. Die dagen brachten ze dan ook door met offeren, meditatie, vasten en boetedoening. Tijdens die 5 dagen was het ook de bedoeling dat men zich onthield van geslachtsgemeenschap en andere deugden.
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 04-10-2011 19:21

Mijn geboorte maand is augustus,dan ben ik de watergod?

8. MOL: Watergod. God van het verzamelen of verkrijgen.Interessant dit,was er altijd nieuwsgierig naar.Dankje voor deze uitleg. 8)
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 05-10-2011 00:08

De toepassing van de maya maanden zijn anders als bij ons. Wij hebben twaalf maanden. Zij hebben er 18 (zoals ik het begreep).Dus ik denk niet dat je dit zomaar tegen elkaar uit kunt zetten. Dan moet je alles omzetten naar de mayatelling.

Cikala
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Plaats reactie

Terug naar “Mayas”