Gedachten over getallen als grondlegging van de kalender

Wat hebben de Mayas allemaal voorspeld...
Plaats reactie
Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Gedachten over getallen als grondlegging van de kalender

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 02-10-2011 10:32

De Maya’s waren ver gevorderd met wiskunde. Mede door die kennis wist het oude volk een systeem op te stellen om data in het verleden en in de toekomst te bepalen. De Maya’s waren de eersten van wie we weten dat ze het getal nul gebruikten. Het getal des leegte werd door de Maya’s symbolisch uitgedrukt in de vorm van een schelp. Nul was voor hen als een lege schelp. Vóór de leegte had het een inhoud, en op een onbepaalde tijd kon nul weer iets anders bevatten.

De symbolische gedachtegang over nul was ook bepalend voor de manier waarop de Maya’s over de tijd dachten. Ze stelden de dag voor als een volle beker. Wanneer de inhoud van de dag op was, dan stond een andere dag klaar om het kopje bij te vullen. Ze geloofden, net zoals velen nu, dat de geschiedenis zich herhaalde als een draaiend wiel. Dit geloof werd hun ingegeven door de observatie van de Zon, de Maan, de planeten en de sterren(stelsels). Hun kalenders zijn dan ook niets meer dan een uitwerking van dat gedachtegoed en die cycli.
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 04-10-2011 21:29

Eeen soort astrologen dan ?Ik weet wel dat ze die ene tempel(weet zo die naam niet) gebruikte voor sterren te kijken.Alle sterren werden ook op schrift gezet..Heb dit ooit op nat-geo channel gezien.Zeer ingewikkelt lijkt het mijn...mijn geboorte datum is 04-08-1968 zou mijn kin wel eens willen weten?Heb het ooit uitgerekend ergens op internet was volgens mijn kin128 ik weet het alleen niet zeker meer.HUmmmmm leeftijd hé.... :lol:
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Plaats reactie

Terug naar “Mayas”