Wat is een coven?

Lees hier van alles over de Wicca/Pagan/Kelten/hekserij. Een prachtige religie die ook de natuur op een belangrijke plaats zet.
Anonymous

Wat is een coven?

Bericht door Anonymous » 29-09-2011 22:02

Wat is een Coven?

Een coven is een verband van een groep heksen of wicca's.
De leider van een coven is een hogepriesteres en een hogepriester die veel rituelen leidt. Een coven kan uit maximum van 13 mensen bestaan.
Zowel vrouwen als mannen kunnen deel uitmaken van een coven.
Ze voeren rituelen uit die volgens bepaalde regels gehouden worden.
In Wicca zijn er verschillende stromingen, in de meeste stromingen zijn er dan ook covens te vinden.
Deze hebben dan de regels en wetten van die stroming overgenomen en leven daarnaar.
Een coven is eigenlijk iets wat alleen in de Wicca regels voorkomt, tegenwoordig komen er echter ook steeds meer heksencovens.
In een heksencoven wordt vooral van elkaar geleerd, en niet alleen van de Hogepriester/ Hogepriesteres. Een heksencoven verschilt van een Wiccacoven doordat een heksencoven over het algemeen minder regels heeft.

Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 29-09-2011 22:06

Wat is er met het getal 13 dan?
En hoe verlopen de bijeenkomsten?
En gebruiken jullie ook een Book of Shadows?

Cikala
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 29-09-2011 22:24

Wat is het verschil tussen een heks en een wicca dan?Ik heb stellig het idee dat coves hun eigen rituelen hebben en eigen wetten.Of zit ik er nu naast...
De dertien Cikala zal waarschijnlijk de maanden voorstellen....1+3=vier....???Ben er ook benieuwt naar Sedna?
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Anonymous

Bericht door Anonymous » 29-09-2011 22:32

Als er in een jaar een dertiende volle maan valt is die speciaal voor ons als heksen en noemen we deze ook de blauwe maan. Vandaar dat het getal 13 een speciaal getal voor ons is.

Hoe een bijeenkomst verloopt dat kan zo per coven verschillend zijn. Elke coven is weer anders. Er zijn anders boeken over. Bijvoorbeeld Heksen komen van de maan door Joke en Ko lankester. Die hebben een coven in Utrecht en hebben vele boeken geschreven waaronder dit boek hoe hun coven verloopt. Maar dat is dan weer een beeld van hun coven en niet van andere. Hun werken bijvoorbeeld skyclad en dat doen eigenlijk niet veel coven.

Ja de meeste coven gebruiken een BDS of te wel een Boek Der Schaduwen. Daar in word vaak opgeschreven wat er gedaan is of wat ze gaan doen.

Anonymous

Bericht door Anonymous » 29-09-2011 22:37

Wat het verschil is tussen heksen en wicca's zijn de meningen nog al over verdeeld. Hier kan je enkele meningen van heksen en wicca's lezen;

http://wicca-in-nederland.hyves.nl/foru ... _en_Wicca/

Persoonlijk is dit mijn mening;
Alleen het woord hekserij bestond al eerder. Heks is afgeleid van heidenen wat mens van het land betekent. De christelijke noemde alle mensen die een natuurreligie volgde heidenen. Al eeuwen lang.
Er is niks mis met het woord hekserij of heks maar sommige vinden er een negatieve klank aan vast zitten, door de christelijke. Sinds de jaren vijftig in de vorige eeuw wordt de naam wicca gebruikt. Dus eigenlijk nog niet zo lang. Daar voor heeft het altijd hekserij geheten.
Om het ook gek maar simpel uit te leggen. Gooi alle natuurreligies door elkaar in een kom. Doe er een nieuw jasje er over heen en je hebt de naam; wicca. De naam wicca bestaat dus niet zo lang maar de wortels van wicca komt van de oudste natuurreligies op aarde.

Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 30-09-2011 00:24

Ainila 1+3=4 had ik ook al gezien, maar dat van de blauwe maan wist ik niet...
Sedna, skylad underneath the moon....of niet? Dat is het naakt uitvoeren van de rituelen toch? De meesten mensen denken dat heksen of wicca's alles naakt doen, maar dat is niet zo toch?
Maar hoe zie jij een bijeenkomst in een coven het liefst verlopen???

Cikala
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 01-10-2011 10:24

Ik heb in het verleden erook aan gedacht om mijn aan tesluiten bij een Cove.NU is mijn vraag hoe vind ik NU een Cove.Ik ben op internet nergens iets tegen gekomen.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

covenwitch
Berichten: 37
Lid geworden op: 13-01-2013 20:02

Wicca

Bericht door covenwitch » 05-02-2013 20:10

Merry Meet allemaal er zijn enorm veel weetjes te vertellen over hekserij ik heb nog niet alles doorgelezen van sedna de Zeeheks maar nog even over het getal 13 is het getal van dood en wedergeboorte ook is het geen ongeluksgetal in vroegere tijden zijn er door de Christenen 13 Tempeliers omgebracht op een vrijdag de 13e vandaar dat ongeluksgetal wat het echt niet is hoor een 13 is een enorm krachtig getal en wij heksen weten dat, zo zijn er 13 manen in een jaar,de 13 Doelen of principes van een heks,zo markeren de Christenen ook de 13 met Jesus en zijn 12 discipelen vandaar dat een coven ook geleid word door een hogepriester ofHogepriesteres met 12 leerlingen

Blessed be Aldrich

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 19-04-2013 20:03

Duidelijke uitleg zeer interessant het inspireerd mijn Covenwitch wil je hier nog meer deze kennis met ons delen. :lol:
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

covenwitch
Berichten: 37
Lid geworden op: 13-01-2013 20:02

Bericht door covenwitch » 21-04-2013 22:24

Ainila Heca Wiya schreef:Duidelijke uitleg zeer interessant het inspireerd mijn Covenwitch wil je hier nog meer deze kennis met ons delen. :lol:
ja hoor geen probleem helaas weet ik niet met welke vragen mensen rondlopen over
Hekserij dat zou het iets duidelijker maken om uitleg over te kunnen geven
ik hoor graag van jullie Blessed Be Adrich

Plaats reactie

Terug naar “Wicca”