PAGANISME

Lees hier van alles over de Wicca/Pagan/Kelten/hekserij. Een prachtige religie die ook de natuur op een belangrijke plaats zet.
Plaats reactie
Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

PAGANISME

Bericht door Ainila Heca Wiya » 29-01-2013 19:40

Afbeelding
PAGANISME

Zoals ik reeds vermeldde bij mijn introductie probeer ik een paganistische leefwijze te volgen. Hieronder wil ik een beetje uitleggen wat dat nu eigenlijk inhoudt.

Lang heel lang geleden voordat we bekeerd waren tot het christendom, waren we misschien wel allemaal wel paganist. Men leefde met de maan en met de zon, díe bepaalden de werkzaamheden van dát moment. Men leefde op het land en van het land. Pagus betekent land, een paganist is dus iemand die van het land leeft.

De mensen kenden de heiligheid van de Natuur en herkenden het Goddelijke in alle dingen, ze wisten zich verbonden met de onkenbare geest die in de kosmos werkt. Wij (moderne paganisten)pasten deze oude structuren van onze voorvaderen aan het moderne leven aan. Elke man, vrouw en kind is een mooi en uniek wezen, en de natuur wordt door paganisten gekoesterd.

Paganisme benadrukt de persoonlijk geestelijke ervaring, en die ervaringen vinden paganisten vaak in de relatie die ze hebben met de natuur, ze richten zich op de levensenergie, waarin het mannelijk of vrouwelijk principe aanwezig is: Sommigen noemen dit principe dan de Godin en de God. Deze beide kennen drie fases. De Godin = Maagd , Moeder en Wijze. Het symbool voor de Godin is de Maan, welke ook in fases aan de hemel staat. De God: Jongeman, Jager, en Wijze. Het symbool voor de God is de Zon. Dit alles wordt dan weer gerelateerd aan Jaarfeesten(sabbats) en Maanfeesten(esbats)

Een paganist respecteert de verscheidenheid in de mens, omdat ze geloven dat iedereen zijn band met het Goddelijke moet kunnen vinden in overeenstemming met het eigen innerlijk. Dat is de reden dat ze elke serieuze religie respecteren, en ze niemand proberen te bekeren. Wat vragen wij van andere religies, en van de maatschappij om ons heen is uitsluitend tolerantie.

Wij moedigen zelfstandig denken aan, net als creativiteit en vindingrijkheid, omdat we geloven dat deze eigenschappen bij iedereen van fundamenteel belang zijn om in harmonie te kunnen leven met jezelf en anderen.

Paganisten hebben altijd bepaalde namen gehad: Heks, Druïde of Sjamaan zijn er enkele. Heks is daar van waarschijnlijk de bekendste. Waarschijnlijk kwam dat omdat paganisten veelal werken met middelen uit de natuur als kruiden en dergelijke. Zelf hebben mensen mij ook wel versleten voor heks of kruidenvrouwtje. Mij maakt het niet zoveel uit wat de mensen mij voor naam geven, als ze me maar respecteren om wie ik ben.

Kitty
Afbeelding

Bron:http://www.suanfra.nl/index.php


Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Plaats reactie

Terug naar “Wicca”