De zogeheten weta's in Nieuw-Zeeland

Maak hier kennis met onze trouwe viervoeters. Deel je ervaringen over hen en stel je vragen ...
Plaats reactie
Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

De zogeheten weta's in Nieuw-Zeeland

Bericht door Ainila Heca Wiya » 10-12-2011 20:46

Afbeelding
Wie bij een insect denkt aan een klein kruipend of vliegend kriebelbeestje, moet zijn beeld drastisch bijstellen. In Nieuw-Zeeland is het grootste insect ter wereld gevonden: een krekelachtig beest dat drie keer zoveel weegt als een muis. Dat meldt het AD vandaag.

Het was al langer bekend dat de zogeheten weta's in Nieuw-Zeeland voorkomen. Er zijn zeventig soorten van beschreven, maar ze zijn zo zeldzaam dat ze nauwelijks zijn gezien. Bovendien ging het eerder om kleinere soorten.

Ontdekker van het insectenmonster is de 53-jarige Amerikaanse entomoloog Mark Moffett. De wetenschapper, die zelf vooral gek is van mieren en het fotograferen daarvan, vond de weta na een zoektocht van twee dagen op het Little Barrier Island. Het dier zat in een boom.

Moffet haalde het insect naar beneden en voerde het een wortel. 'Ze vond het zo lekker, dat ze nauwelijks in de gaten had dat ze op mijn hand zat,' vertelt Moffet aan de Daily Mail. 'Als het aan haar lag had ze de hele wortel opgegeten. Maar dat hebben we niet toegestaan. Het is een bedreigde soort en ze zou zichzelf ziek kunnen eten.'

De Amerikaan plaatst het insect weer terug in de boom, maar niet voordat hij als bewijs een aantal foto's van het insectenmonster nam. 'Wij als liefhebbers van insecten krijgen vaak te horen dat insecten maar inferieure beestjes zijn. Dat maakt het extra leuk zo'n groot insect te ontmoeten.' BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 13-12-2011 09:21

Brrrrrr....daar zou ik wel van schrikken als dat ineens in mijn tuin rond zou huppelen.

Cikala
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 13-12-2011 14:29

En ikke.....pfffffffffff ga er voor rennen :roll: .Ben gek op beesten....maar dit gaat toch te ver.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Yenya
Berichten: 16
Lid geworden op: 03-11-2011 13:59

Bericht door Yenya » 21-12-2011 19:54

Ik krijg er de kriebels van ....

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 22-12-2011 19:08

zo ziet deze Weta er ook wel uit om er de kriebels van te krijgen....brrrr
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Plaats reactie

Terug naar “Dieren”