Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Maak hier kennis met onze trouwe viervoeters. Deel je ervaringen over hen en stel je vragen ...
Plaats reactie
Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 21-08-2013 16:33

Even een stukje geschiedenis bij dit hondenras (1 september halen wij onze pup):

Een vrolijke pluimstaart als lokmiddel
Jagers en de inlandse Mi’maq indianen zette hun honden op wel heel aparte wijze in om eenden en ganzen te lokken en het trucje was afgekeken van vossen. Vossen?!? Je bedoelt die andere rode wezens met leuke pluimstaarten? Ja, die ja! Als vossen eenden gaan bejagen, doen ze dat op slinkse wijze. Terwijl de ene vos met zijn vrolijk op en neer zwiepende staart, dartel langs de waterkant op en neer rent, staat de ander (ergens aan de kant verstopt) te wachten tot een nieuwsgierig geworden eend binnen handbereik komt, om hem dan te bespringen en te doden.

En dat is precies wat de jagers en de Mi’maq indianen vervolgens hun honden leerden; dartel spelen aan de waterkant. En al rondjes draaiend door het riet met die leuke pluimstaart, lokten Tollers de nietsvermoedende ganzen en eenden, waarop ze afgeschoten werden. Het geschoten wild werd vervolgens door de Toller uit het, vaak ijskoude water, geapporteerd. Door hun dubbele vacht waren de honden in staat het ijskoude water te trotseren.


Afbeelding
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Manitutanka
Berichten: 482
Lid geworden op: 04-06-2012 09:41

Bericht door Manitutanka » 26-08-2013 08:45

wat geweldig en wat een schat veel geluk en plezier met deze kanjer :)
Lieve groet Anneke

Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 26-08-2013 16:08

Dank je wel :D !
En dit is natuurlijk zo maar een foto van internet.
Maar als ze er volgende week is, zal ik wel een foto vaan Nukki plaatsen!!
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Plaats reactie

Terug naar “Dieren”