Zweethut Ceremonie,Het Ritueel van dood en wedergeboorte

Lees hier over sjamanistische rituelen zoals zweethut ritueel,reinigingsritueel etc.
Plaats reactie
Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1627
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Zweethut Ceremonie,Het Ritueel van dood en wedergeboorte

Bericht door Ainila Heca Wiya » 27-08-2011 15:32

Zweethut ceremonie,

Het Ritueel van dood en wedergeboorte,




Regels en uitleg bij de Zweethut ceremonie
Deze zweethutceremonies hebben een link met de Indianen, de liederen en andere gebruiken zijn
door Michael Harner (Foundation for Shamanic Studies (FSS), aan ons doorgegeven.

In deze traditielijn is het ook gebruikelijk dat mannen een korte (sport-)broek dragen en
vrouwen een nachtpon of bijvoorbeeld een T-shirt en een grote omgeslagen handdoek.
Vrouwen in hun 'Moon Time' (menstruatie) zijn in hun eigen ceremonie en mogen in directe vorm niet
aan de ceremonie deelnemen. Wees voorzichtig met een zwakkere gezondheid zoals hartklachten; raadpleeg eerst een arts en overleg even met de leiding van de ceremonie. 24 uur voor de ceremonie geen alcohol of drugs gebruiken.

Uitleg voor mensen die niet bekend zijn met de Zweethut,
Het Ritueel van dood en wedergeboorte,
Alleen de weg van de Liefde zijn we in ons hogere zelf en alleen als we ons hogere zelf vinden
vinden we de weg terug naar onze oer-grond,waaruit we voortkomen.

Als we de zweethut willen betreden,dwingt de lage bouw ons om op handen en voeten te kruipen:we worden weer krabbelende kleine kinderen,De zweethut zelf is symbool voor de baarmoeder van onze Grote moeder Aarde.Het vuur in het oogsten is symbool voor onze Grote
vader Zon, wiens sperma de gloeiende stenen zijn.Als bij het ritueel de mens naakt(zoals Zon en Aarde hen hebben geschapen) de zweethut binnen kruipt,word de ingang de vagina van de aarde en kruipen ze weer in de schoot van hun eigelijke moeder.De zin die ieder voor kruipen hardop roept luidt: Voor al mijn voorouders en verwanten!"Hij verwijst nogmaals naar de verbondenheid met de 'Grote Kosmische Familie'' waarin wij als mensen net zo goed kinderen van Zon en Aarde zijn als stenen,de planten en de dieren en evenals onze voorouders,die ons als
geestelijk nastaande verwanten steeds begeleiden.

De gloeiende stenen worden vanuit het buitenvuur,het oostvuur naar het innerlijke vuurgat gebracht.Dat stelt de verwekkingsdaad voor:de stenen als sperma van de zon dringen in de schoot van de aarde door.En wij mensen,een van hun kinderen,kijken daarbij naar onze eigen verwekking en worden opnieuw geboren als we aan het eind van de ceremonie de schoot van de aarde weer verlaten.
Bij dit feest van het zweethutritueel moet altijd iemand aanwezig zijn die is ingewijd,die er ervaring mee heeft en het op een verantwoorde wijze kan leiden.Dat geld ook voor de opbouw van de zweethut.die heilige handeling is.
In elk van zijn gebaren een bepaalde kracht weerspiegelt.waarvan het symbool aan alle deelnemers moet worden verklaard.

Het ritueel wordt vrijwel altijd s'nacht gevierd.De nacht helpt ons eigen zintuigen meer open te stellen voor het Nagual.Het schijnt dat ze ons matriéle gewaad ontneemt,in duisternis oplost en onze geest bevleugelt en naar zijn eigelijke thuis draagt,het rijk van het weten en het volledige
zien,Het Hogere Zelf.

Het is een heilge handeling,een gebed tot de kracht van het vuur en stenen,een verzoek of ze willen helpen allen die in de zweethut zijn, te reinigen en tot een nieuw leven te laten overgaan.Men dankt de stenen ,onze verwanten ,die zich voor deze ceremonie "offeren",evenals
de bomen die daarvoor de hun hout schenken..De mensen gaan zitten in een kring net als een medicijnenwiel.Alle aanwezige worden gerookt met salie,lavendel en thuja,(levensboom).

De heilige krachten van het medicijnenwiel worden aangeroepen en hun wordt gevraagt voor deze ceremonie naar het midden van de circel te komen.Elke zweethut ceremonie heeft een bepaald tema.

Nu is de zweethut een heilige ruimte en bereid om mensen te ontvangen.de vuurmaker sluit nu de hut met een mat.Daarna komt de leider de hut binnen en gaat aan de oogstkant van de zweethut zitten en zal via deze kracht de mensen leiden.eerst zit iedereen stil ,neemt het
donker in zich en ook de kracht die zich in deze kring bevindt.Dan vraagt de leider of de vuurmaker of hji een bepaald aantal stenen naar binnen wil brengen.,Zodra de stenen aan het gloeien zijn gooit de leider er bepaalde kruiden op die voor dit ritueel toepasselijk zijn.Daarna
wordt er een kom met water gebracht ,het liefst zuiver bronwater of rivierwater.met de pollepel giet de leider het eerste water over de gloeiende stenen,het zijn de begroetings druppels.De leider spreekt tot Oermoeder en de oervader en tot de krachten van de vier richtingen hij vraagt hun aanwezig te zijn en te helpen na elke roep gooit hij water over de stenen ,door de verdamping gaat ons lichaam zweten,,de hitte neemt bij elke schenking toe en stijgt constant,het kan erg inspannend worden,want ook het inademen gaat steeds moeizamer.dat zijn de hulp middelen die de mens tot aan zijn grenzen voeren welke hij
vervolgens kan over schrijden.

Dit ritueel kent vier gangen,met overeenstemming met de vier wegen van het midden,de krachten van de vier richtingen zijn :

De weg van het zuiden::

Elke deelnemer vraagt op de rij iets voor zichzelf,alles wat hij als wezelijk ervaart,waarvan hij of zei de vervulling voor nodig heeft om te kunnen groeien,ieder spreekt dit hard op uit.als zijn persoonlijk gebed tot het AL ,telkens na een gebed wordt er water uitgegoten en stenen bij
gedragen als de leider dat nodig acht.

De weg naar het westen::

Hier vraagt men iets voor de mede mens,voor zijn vrienden voor familie,voor genezing van MoederAarde.
De verzoeken worden ook hier op de rij uitgesproken,met de wijzers van de klok mee,en elk verzoek wordt onder steunt met het uitgieten van water.

Tussen de tweede en derde gang kan er een pauze worden ingelast.
Iedereen kan de zweethut verlaten en heerlijk in het bedauwdegras gaan liggen om naar de sterrenhemel te kijken.Het is een wonderlijk gevoel.
nadat alle weer in de zweethut aanwezig zijn en hun plaats hebben ingenomen ,laat de leider nieuwe hete stenen naar binnen brengen.en begint hij met de derde gang,

De weg van het Noorden::

Hier bezint ieder zich erop wat hij wil weggeven ,iets wat hem op dat moment stoort en hem ervan weerhoudt om zijn taak te leren kennen en te verichten.Dat kan jaloezie zijn of gebrek aan zelf vertrouwen,haat, schuldgevoel,verdriet,verwachtingen,irreéle wensen enzovoort.
Ook lichamlijke aandoeningen kunnen weggegeven worden.bv een ziekte waarvan iemand niet meer hoeft te leren omdat hij de boodschap ervan als wijsheid heeft geíntegreerd.

Het weggeven is ook het belangrijkste deel van deze ceremonie,hier voltrekt zich de verandering; Het oude sterft en het nieuwe kan zich ontplooien.Het weggeven moet vanuit heel het hart gebeuren,in de kracht van de dieren die zich weggeven opdat de mens zich kan voeden.Het is een belofte aan MoederAarde,waaraan men zich moet houden.
Daarom moet iemand ook alleen weggeven wat hij voortaan ook echt niet meer nodig heeft om te leren.Want alle dingen die ons leed bezorgen ,die ons uit ons midden,ons evenwicht halen,zijn leermiddelen die ons laten groeien als we bereid zijn om ze te aanvaarde.Alles wat we weggeven neemt de aarde op en verandert ze liefdevol in iets nieuws dat ons krachtoevoer ten goede komt.

Ook in dit kwart van de ceremonie spreekt ieder luid en openlijk ,zonder iets te verbergen.Ieder laat de andere deelhebben aan zijn eigen zwakten en gebreken,want door het delen met elkaar word ieder een spiegel voor elkaar.die men onbevooroordeeld accepteert.
Het derde kwart vergt,energetisch gezien,over het algemeen de meeste inspanning,Het is goed te voelen hoe veel krachtgolven door de hut spoelen,die wat is weggegeven opvangen en omvormen.

Voor de vierde en laatste gang komen nog een keer nieuwe stenen in het vuurgat.

De Weg van het oosten::

:::::Deze wordt altijd in stilte gedaan::::::

De leider gooit twintig keer water voor de Heilige Krachten van het universum,voor de helende kracht van het geheel,de deelnemers verzinken in gedachten en luisteren naar de stem van het AL.
Die hier twintigvoudig tot hen spreekt.Daarna is het goed om je aan de hitte over tegeven,je totaal niet meer te verzetten.Het zich- laten-vallen,Is de kleine dood die men bereid moet zijn te sterven om opnieuw geboren te worden,om vernieuwing te ondergaan.
Dit is een ongeloofelijk gelukkig makend gevoel door deze absolute lichamelijke uitputtingsfase,door dit " Ik- kan- niet- meer" heen te gaan de grens te overschrijden naar een nieuw ,onbekend land,waarin een mens ''opnieuw geboren'' wordt als hij de schoot van MoederAarde weer verlaat.Lichaam,ziel,geest zijn gereinigt,hebben een transformatie ondergaan zijn opgeladen met kosmische krachten een nieuwleven kan beginnen!!!!
Na dit rirueel gaan de mensen nog een keer bij elkaar zitten om hun belevenissen en ervaringen te delen die ze op hun gemeenschapelijke"' reis"'langs de vier wegen met het midden als doel hebben opgedaan,Daarna kan het ritueel met een maaltijd worden beéndigd.

Dit is het Ritueel van dood en wedergeboorte.

Zo zijn er meerdere rituelen,daar ga ik niet op in.
vragen over dit ritueel,kan altijd via mijn pm.


* Mitakuye Oyasin *
Mee-tah-koo-yay
O-yah-seen
Al Mijn relaties

Wil je graag een ceremonie meemaken,hier een paar internet site's ,wie weet kom ik jou nog tegen en kan ik je een hand geven,samen met jou een ritueel te delen en te ervaren.


White Earth Indian
http://www.zweethutceremonie.com/index.html
http://sjamaan.nl/wp/
http://www.shamanicteachings.org/nl/index-nl.html
http://www.opleidingscentrum-mirre.nl/
http://www.healingpraktijksirius.com/Welkom.html
http://www.zweethut.net/content/inipi-zweethut
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Plaats reactie

Terug naar “Sjamanistische rituelen”