Op de wind rijden

Lees hier over sjamanistische rituelen zoals zweethut ritueel,reinigingsritueel etc.
Plaats reactie
Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Op de wind rijden

Bericht door Ainila Heca Wiya » 04-01-2015 00:16

Afbeelding


Een Amerikaanse uitgever vroeg, alweer een tijdje geleden, aan een aantal top schrijvers op het gebied van spiritualiteit om antwoord te geven op de vraag: wat voedt de ziel? Het meest gegeven antwoord was: 'ik ontmoet en voed mijn ziel door regelmatig te mediteren.'


Een van hen zei: 'Stilte is de plek waar de individuele ziel zich op nieuw verbindt met de ziel van de wereld.'

Een ander zei: 'Door stil te zijn herinner je je wie je bent.'

Een derde zei: 'Wanneer we mediteren, observeren we de gedachtewereld om erachter te komen wie we niet zijn. We zien de gedachten komen en gaan, en hun vergankelijkheid doet ons beseffen dat we meer, dat we iets anders zijn.'



Maar wat is dat 'meer' dan, wat moeten we ons voorstellen bij de ziel? De wetenschap heeft eeuwenlang geprobeerd om de ziel te lokaliseren in het lichaam. Descartes bijvoorbeeld, meende dat de ziel in de pijnappelklier woonde. Latere wetenschappers kwamen tot de conclusie dat de ziel geen locatie, vorm of uitgebreidheid heeft, dat hij empirisch niet waarneembaar is en derhalve geen zinnig onderwerp voor de wetenschap is. Wel opmerkelijk, als je je realiseert dat de ziel voor velen het meest wezenlijke van een mens is, de bron of zetel van denken, voelen en willen! Het valt niet mee om er iets helders over te zeggen. Er zijn veel boeken over geschreven, maar de meeste schrijvers draaien er nogal omheen.

Een van hen erkende ruiterlijk: Er zijn 3 regels voor het schrijven over de ziel. Helaas weet niemand welke dat zijn. Een ander schreef: Ik wou dat er een boek was dat ik elke dag zou kunnen lezen, waarin precies stond wat ik doen moest om bewust te leven vanuit mijn hart en ziel. Maar een deel van het mysterie en de magie, een deel van de reden dat ik hier ben, is dat ik door vallen en opstaan verder moet komen. Een van de kenmerkende aspecten van de ziel lijkt het ongrijpbare, zoals wind ongrijpbaar is. Dat is nog geen reden om er maar niet over na te denken! Regelmatig zoeken naar je ziel kan je helpen om de zin van het leven te ervaren. Een bekende Soefi-uitspraak luidt: Wie zijn ziel zoekt wordt niet langer verstrooid door de wind, maar leert haar te berijden.

Zelf denk ik bij ziel aan: essentie, levensbron, eeuwige adem, drager van mijn karma, tijdelijke gast in het hotel van mijn lichaam.

Plato gebruikt, geïnspireerd door oude Hindoe-teksten, de fraaie metafoor van de koets. De koets is ons lichaam, getrokken door de emotie (het nobele paard) en de lust (het weerspannige paard), bestuurd door het verstand (de koetsier), in opdracht van de ziel (de passagier). De ziel geeft de opdracht wat het doel is van de reis en welke wegen gevolgd zullen worden om dit ongehinderd te bereiken. De koetsier (het verstand) zal de paarden (emotie en lust) goed in toom moeten houden om niet af te dwalen van de goede weg. Een variant van deze metafoor zegt dat het ego op de bok zit en dat dit ego niet moet vergeten dat de ziel de opdrachtgever is.

Welk beeld je ook gebruikt - alle culturen zien stilte als de beste omstandigheid om contact te maken met de ziel, als een golf van de zee of als een vonk van het grote vuur.

Goede meditatie.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Plaats reactie

Terug naar “Sjamanistische rituelen”