Meditatieve oefening

Heb jij nog een mooie meditaties?
Canuta
Berichten: 97
Lid geworden op: 27-04-2012 22:42

Bericht door Canuta » 01-12-2012 11:08

Hoi Cikala,

Ben best benieuwd naar jouw defenitie van ego, heb het gevoel we een beetje langs elkaar heen praten.

Liefs Canuta

Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 01-12-2012 11:13

Hoi Canuta,

Het ego is mijns inziens alles waar je je identiteit aan verleent. Je ego is je ik.

CIkala
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Canuta
Berichten: 97
Lid geworden op: 27-04-2012 22:42

Bericht door Canuta » 02-12-2012 17:04

O.k zo zie ik het ook,
Maar zou je dan als je je ego loslaat en vanuit hart leeft instinkt overhouden?
Je wilt je ik toch niet los te laten?
Probeer te streven naar een open hart met zuiver ego.
Of niet?

Nog meer liefs Canuta

Manitutanka
Berichten: 482
Lid geworden op: 04-06-2012 09:41

Bericht door Manitutanka » 03-12-2012 14:47

ego is niet "ik" maar het zelf beeld wat je van je hebt, en dat kan vertekend zijn , zo kan je ook ene negatief zelfbeeld hebben of een positief zelfbeeld kies maar uit
Lieve groet Anneke

Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 03-12-2012 15:01

Canuta schreef:O.k zo zie ik het ook,
Maar zou je dan als je je ego loslaat en vanuit hart leeft instinkt overhouden?
Je wilt je ik toch niet los te laten?
Probeer te streven naar een open hart met zuiver ego.
Of niet?

Nog meer liefs Canuta
Ik geloof dat je ik ook in je hart zit. Vanuit je hart ben je zuiver. Vanuit ego is je IK beïnvloed door de maatschappij, door je normen en waarden die je door anderen zijn bijgebracht. En dan hoeft echt niet altijd negatief te zijn hoor. Kan ook zeker positief zijn. Maar je IK vanuit je hart is zuiver...........
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 05-12-2012 14:40

Dames heerlijk onderwerp Het EGO......

Zoals ik over onze ego,s denk....mijn mening.

Wat is je ego.
De term ‘ego' is afkomstig uit het Grieks en het Latijn en betekent ‘ik'. In het Latijn ontwikkelde ‘ego' zich tot ‘eyo' en hieraan ontleent het Spaans zijn ‘yo' en het Frans zijn ‘je'. In alle gevallen gaat het hierbij om het persoonlijk voornaamwoord ‘ik'.

Wanneer je jezelf duurzaam wilt ontwikkelen, is het vergroten van je persoonlijk bewustzijn belangrijk. Wanneer je je bewust bent van jezelf, heb je meer zicht op je onbewuste processen. Hierdoor wordt het maken van bewuste keuzes makkelijker. Het gaat hierbij om regie. Wie of wat bepaalt wat jij doet of ervaart in een bepaalde situatie? Is dat jouw ‘bewuste ik' of zijn dat de onbewuste patronen die je doorgaans al een leven lang met je meedraagt?

Houden of weggeven?
Het ego speelt binnen het proces van bewustwording een belangrijke rol. Maar wat is je ego eigenlijk? Moet je er nu juist vanaf, of is het de kunst om het ego te laten groeien? ‘Ego' is een begrip dat op uiteenlopende manieren wordt uitgelegd. Soms lijken deze interpretaties lijnrecht tegenover elkaar te staan. Dit maakt het niet makkelijker om het ego op waarde te schatten en de juiste plek binnen jouw ontwikkeling te geven. Vanwege de centrale rol van het ego, is het belangrijk dat je het ego goed leert kennen. Laten we eens kijken wat het ego is, waar je het voor nodig hebt en hoe het jou kan helpen en belemmeren om het leven te leiden dat je wilt.

Een groot Ego.

Een ‘groot ego' wordt meestal niet als benijdenswaardig gezien. Er kleeft een negatieve klank aan dit begrip. We bespeuren het doorgaans dan ook bij een ander en niet bij onszelf. Een ‘groot ego' duidt in dit geval veelal op een houding waarin een ander zich groter voordoet dan hij zich voelt. Meestal gaat dit ten koste van personen in zijn omgeving. Iemand met een groot ego wordt door velen ervaren als ‘arrogant', ‘nietsontziend' of als iemand met een makkelijk te krenken trots. Deze arrogantie wordt meestal ingezet om andere personen op afstand te houden of te domineren. In dit soort gevallen dient een ‘groot ego' als masker om de eigen kwetsbaarheid verborgen te houden. De term ‘groot ego' wordt in dit voorbeeld gebruikt om een onwerkelijk, opgeblazen ‘zelf' te tonen aan de buitenwereld. Toch is het niet wat een ‘groot ego' werkelijk betekent. Laten we dus eens wat zaken op een rijtje te zetten.

Wat is je ego.
De term ‘ego' is afkomstig uit het Grieks en het Latijn en betekent ‘ik'. In het Latijn ontwikkelde ‘ego' zich tot ‘eyo' en hieraan ontleent het Spaans zijn ‘yo' en het Frans zijn ‘je'. In alle gevallen gaat het hierbij om het persoonlijk voornaamwoord ‘ik'.

In de psychologie staat de term ‘ego' voor het bewuste ‘ik'. Freud noemde dit deel ‘ich' of ‘ego'. Deze term is later door vele overgenomen en speelt in de het hedendaagse spraakgebruik nog steeds een rol. Het ego is het deel van de psyche waar je ‘ik' tegen zegt. Het is wat je denkt dat je bent. Hierdoor is het ego een belangrijk deel van de psyche. Het ego maakt het namelijk mogelijk om onszelf te onderscheiden en te verbinden met de rest van de wereld. Doordat er een ‘ik' is, is er automatisch ook een ‘ander'. Het ego vormt hiermee de brug tussen onze binnen- en buitenwereld. Hierdoor wordt het mogelijk om hetgeen jij van binnen beleeft aan de wereld te laten zien. Evenals andersom, de buitenwereld kan via het ego invloed uitoefen op jouw innerlijk.

Het is belangrijk je te beseffen dat dit bewuste ‘ik' toch onbewust aangestuurd kan worden. Het ego staat voor wat je denkt dat je bent. Zeker wanneer het beeld van jezelf extreem negatieve of positieve vormen aanneemt, kan dit een verwoestend effect hebben op jezelf. Zo kun je denken dat je slachtoffer, minderwaardig, onaantrekkelijk of onvoldoende bent. Het tegenovergestelde kan ook. Je denkt dat je beter bent dan een ander, perfect bent of alles weet. In alle voorbeelden is sprake van een onvolledig bewustzijn.

Soms gaan de dingen vanzelf
Hoe meer zicht je hebt op je onbewuste aansturingen, hoe beter je in staat bent om bewuste keuzes te maken. Een goed ontwikkeld bewustzijn zorgt ervoor dat jij de regie voert. Bij een onderontwikkeld bewustzijn zwaaien jouw onbewuste patronen de scepter. Hierdoor is het moeilijk om bewuste keuzes te maken. Zo kun je bijvoorbeeld niet kiezen op welke manier je jouw kwaliteiten toepast. Je hebt het gevoel dat je niet de dingen doet die je zou willen doen. Gedrag van anderen leidt bij jou tot terugkerende ongewenste reacties. De brug die jouw ego in dat geval bouwt, is fragiel. Desondanks lijkt het alsof je niet anders kunt. Meestal zul je hierbij de overtuiging hebben dat hetgeen jij doet, in eerste instantie wordt veroorzaakt door het gedrag van een ander. Als hij niet .... dan zou ik niet ..... hoeven te doen/zijn. Hiermee is een vicieuze cirkel ontstaan die alleen doorbroken kan worden door bewustwording. Het is immers je bewustzijn dat je in staat stelt keuzes te maken.

Verkeerstoren
De rol van het ego kun je vergelijken met die van een verkeerstoren op een vliegveld. Deze verkeerstoren heeft in alle richtingen uitzicht nodig om het luchtverkeer in goede banen te kunnen leiden. Dit uitzicht kun je vergelijken met het bewustzijn. Alle vliegtuigen die komen en gaan worden gezien vanuit de verkeerstoren. Hierdoor kan het luchtverkeer zonder ongelukken geregeld worden. Wanneer er veel zicht is vanuit de verkeerstoren, is er sprake van een groot bewustzijn. In zo'n geval spreek je van een groot, sterk of bewust ego.

Het tegenovergestelde hiervan is een klein, zwak of onbewust ego. Stel je hierbij dezelfde verkeerstoren voor, maar nu met een aantal afgeplakte ramen. Het onderontwikkeld bewustzijn of het kleine ego, ziet niet alle vliegtuigen naderen of vertrekken en kan hier niet goed op reageren. De onzichtbaar naderende vliegtuigen zijn vergelijkbaar met gebeurtenissen die ons vanuit de buitenwereld tegemoet treden. De onzichtbaar vertrekkende vliegtuigen staan voor onze reacties hierop. Doordat we met onze deels afgeplakte verkeerstoren niet alle vliegtuigen zien gaan en komen, kunnen zij ongehinderd en onbedoeld voor chaos en brokken zorgen.

En zeker inderdaad mijn mening is als wij handelen vanuit het hart zal onze ego liefde zijn voor al wat is.

Afbeelding
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Plaats reactie

Terug naar “Meditaties”