De tijger ontwaakt - Peter A. Levine

Plaats hier titels en schrijvers van boeken over Sjamanisme, spiritualiteit en paranormale zaken.
Plaats reactie
Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

De tijger ontwaakt - Peter A. Levine

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 03-05-2013 01:06

Lichaamsgerichte traumabehandeling

Vluchten, vechten of bevriezen, dat zijn de keuzen die prooidieren hebben als ze worden geconfronteerd met direct levensgevaar. Volgens Peter Levine, expert op het gebied van traumaverwerking, geldt dir ook voor mensen in een traumatische situatie. Maar in tegenstelling tot prooidieren, die de lichamelijk spanning van een levensbedreigend moment weer heel snel afleggen en hun leven hervatten, slagen wij mensen daar niet altijd in. Vaak zet de spanning zich vast in ons lichaam en uit die zich vervolgens in slapeloosheid, angstgevoelens, concentratiestoornissen, prikkelbaarheid of woede-uitbarstingen. Zo ontwikkelt zicht het PostTraumatische Stress-Syndroom (PTSS).
Somatic Experiencing gaat ervan uit dat traumaverschijnselen eerder biologisch dan psychologisch zijn en daarom het best op een lichaamsgerichte manier kunnen worden bestreden: door iemand de oorzaak van zijn trauma opnieuw te laten beleven ('de tijger ontwaakt') en daarbij het lichaam in staat te stellen de geblokkeerde overlevingsenergie los te laten.

Peter Levine heeft een achtergrond in biofysica, stressbehandeling en psychologie; zo werkte hij onder andere als stress-consulent in het Spaceshuttle-project van de NASA. Hij is expert op het gebied van traumabehandeling en was de grondlegger van Somatic Experiencing.

Een interessant boek wat ons inzicht geeft in de manier waarop mensen met trauma's omgaan, wat er met ons gebeurt wanneer wij worden blootgesteld aan trauma's en op welke manier wij van dieren kunnen leren de trauma's te verwerken. Een vernieuwende blik op de behandeling van trauma's die over het algemeen op de psyche gericht is. Terwijl dit boek laat blijken dat het lichaam daar ook een rol in speelt. Lichaam en geest moeten hierin al één beschouwd worden.
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 12-05-2013 10:37

Dit lijkt me een heel spannend en inspirerend boek.Het is me bekent om trauma,s te verwerken met anderen dieren.Het eten van prooi om zo die kracht eigen te maken.Kan je me iets vertellen hoe hij dit beschrijft met verwerken samen met anderen dieren.?
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Ohansa Ainila Mato
Beheerder
Berichten: 980
Lid geworden op: 21-08-2011 22:13

Bericht door Ohansa Ainila Mato » 12-05-2013 10:43

Hij gebruikt niet de dieren voor de verwerking.
Hij laat zien aan de hand van gedrag van dieren hoe het verwerkingsproces bij de mens verloopt.
Hij haalt voorbeelden aan van hoe bijvoorbeeld een springbok reageert op het moment dat hij opgejaagd word door een leeuw. Het proces wat dan in het lichaam van de springboek afspeelt vertaalt hij naar hoe de mens reageert bij een trauma.
Hij gebruikt de dieren dus als verduidelijking van zijn theorie en niet als onderdeel van een behandeling.
In respect voor Moeder Aarde, mijn voorouders, gidsen, leraren, totem- en krachtdieren

Ainila Heca Wiya
Beheerder
Berichten: 1631
Lid geworden op: 22-08-2011 00:24

Bericht door Ainila Heca Wiya » 12-05-2013 12:41

Ja ik snap het zeer duidelijk en krachtig om dit zo in verwerking te mogen gebruiken.Het gedrag van een dier daar zit een kracht van een medicijn in.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

"Je bent op het moment dat je besluit te ZIJN."

"Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Plaats reactie

Terug naar “Boeken”